Orta Ölçekli İşletmeler Yapay Zeka ile Bir An Önce Tanışmalı
Günümüzde en popüler kavramlardan bir hiç kuşkusuz yapay zeka. Her geçen gün bu alanda yeni gelişme yaşanıyor, yeni uygulamalar hayata geçiriliyor. Neredeyse tüm sektörler de bu yeni oyuncuya adapte olmak için çalışmalar yapıyor. Özellikle büyük şirketler bu konuda daha cesur ve yenilikçi olabiliyor. Küçük ve orta ölçekli işletmeler ise daha çekingen davranıyor. Oysa küçük ve orta ölçekli işletmeler için yapay zeka uygulamaları aslında başarıya ulaşmak için oldukça önemli yardımcılar olabilir.
Potansiyel iş kaybı, veri koruma ihlalleri, bilgi doğrulama konusunda şüpheler, ilk yatırım maliyeti, uzman eksikliği ve en genel haliyle değişime direnç gösterme gibi bazı durumlar nedeniyle orta ölçekli işletmeler yapay zeka uygulamalarına mesafeli davransa da aslında oldukça önemli katkılar elde edebilirler. Süreçleri basitleştirmek, tekrarlayan görevleri otomatikleştirmek, rutin işler için personel kullanmamak, yeni fikirler ve stratejiler üretmek, hata oranını düşürmek gibi birçok fayda ile işletmelerine rekabette avantaj sağlayabilirler. Bu nedenle yapay zekanın işletmeler için faydalarına daha yakından bakmakta fayda var.
İlk olarak yapay zekanın müşteri ilişkilerine yönelik olarak kullanılması mümkün. Yapay zeka destekli sohbet robotları ile hem müşteri ilişkileri yürütülebilir hem de görüşmelerden elde edilen veriler üzerinden analizler yapılabilir. Otomatikleştirilmiş analize ek olarak geri bildirimler de toplanabilir.
Bu analizlerle müşterilerin ihtiyaçları ve beklentileri tespit edilebilir, ürün ya da hizmette bu doğrultuda düzenlemeler yapılabilir. Tüm bunlar da kişiselleştirilmiş ve iyileştirilmiş müşteri deneyimi anlamına gelir ki sadık müşteri kitlesi yaratmanın en önemli yollarından biri müşteriye anlaşıldığını ve özel olduğunu hissettirmektir.
Benzer şekilde yapay zeka destekli satış ve pazarlama araçlarından yararlanmak da mümkün. Sosyal medya kampanyalarının otomatikleştirilmesi, tüketici davranışlarının analiz edilmesi, en iyi gönderi zamanlarının belirlenmesi, özel içeriklerin üretilmesi, pazarlama stratejilerinin geliştirilmesi gibi birçok görev için destek alınabilir.
Ayrıca hedef kitle ve müşteri segmentasyonu, satış tahmini için analizler, dinamik fiyatlandırmaya en uygun aralıkların belirlenmesi, kişiselleştirilebilen sohbet robotlarının hazırlanması ve e-postaların organize edilmesi gibi müşteri deneyimi odaklı birçok görev için de küçük ve orta ölçekli işletmeler yapay zeka uygulamalarından yararlanabilir.
Tabii yalnızca müşteri ile kurulan temasta değil, diğer paydaşlar ve iç ilişkilerde de yapay zeka görev alabilir. Tedarik zinciri yönetimi, analizlerle envanter optimizasyonu, piyasa eğilimleri, geçmiş verilerle tahmini gelecek satış verileri oluşturma, lojistikte gerçek zamanlı trafik koşulları üzerinden maliyet/performans dengesinde maksimum verim sunma, tedarikçi yönetimi, yakıt tüketimi, operasyonel görevlendirmelerin yapılması gibi birçok alanda değerlendirilebilir.
Böylece yapay zeka, anlık gerçek veriler ışığında hem var olan durumu hem de geleceğe dair gerçekçi tahminleri sunabilir. Bu da beklentileri optimize etme ve aksaması muhtemel yönleri erkenden düzenleme imkanı sunar. İnsan hatasına çok açık olan bu alanların yapay zeka ile desteklenmesi, maliyet ve emek açısından tasarruf edilmesini de sağlar.
Ayrıca iç ilişkiler ve yönetim süreçlerinde de yapay zeka araçlarını kullanmak mümkün. Örneğin insan kaynakları birimleri tarafından yürütülen işe alım süreçlerinde ön incelemeleri yapıp potansiyel adayları belirlemek bu araçlar değerlendirilebilir. Benzer şekilde performans değerlendirme, geri bildirim sunma, yetenekleri tespit etme, eksik noktaları analiz edip uygun eğitimler hazırlama ya da bulma gibi ihtiyaçlar, küçük ve orta ölçekli işletmeler için yapay zeka araçları tarafından yürütülebilir. Böylece çok daha az emek ve zamanda çok daha isabetli sonuçlara ulaşılabilir.
Kısacası verimlilik artışı, müşteri deneyimini iyileştirme, pazarlama ve satışta doğru adımları atma, maliyet tasarrufu, rekabet analizi, anlık verileri analiz etme, insan hatasını azaltma gibi birçok fayda ile yapay zeka, orta ölçekli işletmeler için harika bir yardımcı olmaya aday.
Bu imkana sahip olmak yani yapay zekayı işletmesine entegre etmek isteyen küçük ve orta ölçekli işletme sahiplerinin yapması gerekenler ise aslında oldukça basit. Teknik destek alarak kendi araçlarını geliştirebilecekleri gibi hazır araçları da değerlendirebilirler. İlk aşamada önemli yatırımlar yapmadan önce küçük adımlarla çeşitli araçlar denenebilir ve beklentiler netleştirilerek elde edilen sonuçlar üzerinden maliyet-fayda analizi yapılabilir. Ancak tüm dünya hızla yapay zeka ile entegre olurken bu dönüşümü kaçırmamak için kararlı ve hızlı adımlar atmak şart.
Potansiyel iş kaybı, veri koruma ihlalleri, bilgi doğrulama konusunda şüpheler, ilk yatırım maliyeti, uzman eksikliği ve en genel haliyle değişime direnç gösterme gibi bazı durumlar nedeniyle orta ölçekli işletmeler yapay zeka uygulamalarına mesafeli davransa da aslında oldukça önemli katkılar elde edebilirler. Süreçleri basitleştirmek, tekrarlayan görevleri otomatikleştirmek, rutin işler için personel kullanmamak, yeni fikirler ve stratejiler üretmek, hata oranını düşürmek gibi birçok fayda ile işletmelerine rekabette avantaj sağlayabilirler. Bu nedenle yapay zekanın işletmeler için faydalarına daha yakından bakmakta fayda var.
İlk olarak yapay zekanın müşteri ilişkilerine yönelik olarak kullanılması mümkün. Yapay zeka destekli sohbet robotları ile hem müşteri ilişkileri yürütülebilir hem de görüşmelerden elde edilen veriler üzerinden analizler yapılabilir. Otomatikleştirilmiş analize ek olarak geri bildirimler de toplanabilir.
Bu analizlerle müşterilerin ihtiyaçları ve beklentileri tespit edilebilir, ürün ya da hizmette bu doğrultuda düzenlemeler yapılabilir. Tüm bunlar da kişiselleştirilmiş ve iyileştirilmiş müşteri deneyimi anlamına gelir ki sadık müşteri kitlesi yaratmanın en önemli yollarından biri müşteriye anlaşıldığını ve özel olduğunu hissettirmektir.
Benzer şekilde yapay zeka destekli satış ve pazarlama araçlarından yararlanmak da mümkün. Sosyal medya kampanyalarının otomatikleştirilmesi, tüketici davranışlarının analiz edilmesi, en iyi gönderi zamanlarının belirlenmesi, özel içeriklerin üretilmesi, pazarlama stratejilerinin geliştirilmesi gibi birçok görev için destek alınabilir.
Ayrıca hedef kitle ve müşteri segmentasyonu, satış tahmini için analizler, dinamik fiyatlandırmaya en uygun aralıkların belirlenmesi, kişiselleştirilebilen sohbet robotlarının hazırlanması ve e-postaların organize edilmesi gibi müşteri deneyimi odaklı birçok görev için de küçük ve orta ölçekli işletmeler yapay zeka uygulamalarından yararlanabilir.
Müşteri Deneyimi Kadar Organizasyonel Yapıda da Yapay Zeka Görevde
Tabii yalnızca müşteri ile kurulan temasta değil, diğer paydaşlar ve iç ilişkilerde de yapay zeka görev alabilir. Tedarik zinciri yönetimi, analizlerle envanter optimizasyonu, piyasa eğilimleri, geçmiş verilerle tahmini gelecek satış verileri oluşturma, lojistikte gerçek zamanlı trafik koşulları üzerinden maliyet/performans dengesinde maksimum verim sunma, tedarikçi yönetimi, yakıt tüketimi, operasyonel görevlendirmelerin yapılması gibi birçok alanda değerlendirilebilir.
Böylece yapay zeka, anlık gerçek veriler ışığında hem var olan durumu hem de geleceğe dair gerçekçi tahminleri sunabilir. Bu da beklentileri optimize etme ve aksaması muhtemel yönleri erkenden düzenleme imkanı sunar. İnsan hatasına çok açık olan bu alanların yapay zeka ile desteklenmesi, maliyet ve emek açısından tasarruf edilmesini de sağlar.
Ayrıca iç ilişkiler ve yönetim süreçlerinde de yapay zeka araçlarını kullanmak mümkün. Örneğin insan kaynakları birimleri tarafından yürütülen işe alım süreçlerinde ön incelemeleri yapıp potansiyel adayları belirlemek bu araçlar değerlendirilebilir. Benzer şekilde performans değerlendirme, geri bildirim sunma, yetenekleri tespit etme, eksik noktaları analiz edip uygun eğitimler hazırlama ya da bulma gibi ihtiyaçlar, küçük ve orta ölçekli işletmeler için yapay zeka araçları tarafından yürütülebilir. Böylece çok daha az emek ve zamanda çok daha isabetli sonuçlara ulaşılabilir.
Kısacası verimlilik artışı, müşteri deneyimini iyileştirme, pazarlama ve satışta doğru adımları atma, maliyet tasarrufu, rekabet analizi, anlık verileri analiz etme, insan hatasını azaltma gibi birçok fayda ile yapay zeka, orta ölçekli işletmeler için harika bir yardımcı olmaya aday.
Bu imkana sahip olmak yani yapay zekayı işletmesine entegre etmek isteyen küçük ve orta ölçekli işletme sahiplerinin yapması gerekenler ise aslında oldukça basit. Teknik destek alarak kendi araçlarını geliştirebilecekleri gibi hazır araçları da değerlendirebilirler. İlk aşamada önemli yatırımlar yapmadan önce küçük adımlarla çeşitli araçlar denenebilir ve beklentiler netleştirilerek elde edilen sonuçlar üzerinden maliyet-fayda analizi yapılabilir. Ancak tüm dünya hızla yapay zeka ile entegre olurken bu dönüşümü kaçırmamak için kararlı ve hızlı adımlar atmak şart.