Kişisel Blog

Kurumsal Verimlilik: Nedir, Neden Önemlidir, Nasıl Artırılır?

Çağımızın en değerli kavramlarından birinin verimlilik olduğu sık sık dile getirilir. Günlük hayatta, üretimde, eğitimde, hatta yaşam biçiminde öne çıkan verimliliğin iş hayatında da temel bir konuma sahip olması ise kaçınılmaz. Bunu sağlamak için de kurumsal verimlilik kavramını yakından tanımak ve elde etmek için yapılması gerekenlere göz atmak gerekiyor. İlk olarak “Kurumsal verimlilik nedir?” sorusunun cevabını verelim.
 
Bir organizasyonun kaynaklarının zaman, emek, personel maliyeti açısından en verimli sonucu elde etmesi olarak tanımlanabilecek kurumsal verimlilik, çift taraflıdır. Yani bir şirket için elde edilen sonuçların önemi ile birlikte çalışan ve müşteri için de en verimli sonuçların sunulmasını hedefler. Böylece tüm tarafların memnuniyetinin sağlanmasıyla en verimli sonuç elde edilmiş olur.
 
Bir kuruluşun gerçek potansiyelini ortaya çıkarmaya odaklanan kurumsal verimlilik; mevcut kaynakların en yüksek etkililikte ve verimlilikte kullanılması, daha az maliyetle daha yüksek performans elde edilmesi, ortaya çıkan sonucun da hem şirket hem çalışan hem de müşteri açısından tatmin edici olmasına odaklanır. Bu açıdan ele alındığında da organizasyonun üretkenliğini, karlılığını, genel başarısını ve dolayısıyla rekabette elde ettiği avantajı ortaya koyduğunu söylemek mümkün.
 
Günde 100 kişiye hizmet verecek bir iş yerinde tüm hazırlıklar 100 kişilik yapılır. Ürün tedariki, personel istihdamı, diğer kaynakların kullanımı bu sayıya göre belirlenir. Eğer gün sonunda 100 kişiden daha az sayıda müşteriye hizmet veriliyorsa bu iş yeri verimsiz olarak kabul edilebilir. Benzer şekilde günde 100 ürün üretebilecek makinelerin 50 ürün üretecek şekilde kullanılması da kurumsal verimsizliğe örnek olarak gösterilebilir.
 

Kurumsal Verimlilik Neden Önemli?

 
Kurumsal verimliliğin önemi de burada gizli. Kurumsal verimlilik sayesinde daha az kaynak kullanımı ile daha fazla değer elde etmek mümkün olur. Bu sayede personel, ham madde, zaman, emek, lojistik ve diğer kaynakların daha az kullanılmasıyla elde edilen daha yüksek sonuç, pazar rekabetinde avantajı beraberinde getirir. Rakiplerin birim başına maliyeti ile kurumsal verimlilik sağlayan işletmenin birim başına maliyeti arasındaki fark, satış tutarına da etki eder. Daha düşük maliyetle elde edilip daha düşük fiyata satılabilen bir ürün, pazarda daha büyük pay elde edilmesini sağlayabilir. Ayrıca daha az kaynak kullanılması çevresel etkileri göz önünde bulundurulduğunda sürdürülebilir üretime de katkı sunar.
 
Aynı zamanda bu durum müşteri memnuniyetine de katkı sağlar ve sadık müşteri kitlesi artar. Son olarak kurumsal verimlilik yalnızca elde edilen ürün ya da hizmeti değil de tüm süreci kapsadığı için personelin daha az emekle daha nitelikli sonuçlar elde etmesini yani daha verimli çalışmasını sağlayacak her uygulama, çalışan memnuniyetini de artırır. Bu da daha mutlu çalışanlar, daha yüksek performans, daha başarılı sonuçlar anlamına gelir. Peki, ekonomik, sosyal ve çevresel etkileri ile çok değerli olan kurumsal verimlilik nasıl sağlanır?
 

Kurumsal Verimlilik Nasıl Artırılır?

 
Kurumsal verimliliği artırmanın yollarından biri mutlaka teknolojiden faydalanmaktır. İnsan hatasını ortadan kaldırabilecek otomasyon teknolojileri, güç ve hız isteyen görevler için robotik teknolojiler, veri analizi ile durumu kontrol edip en etkili sonuçlar elde etmek için yapay zeka yazılımları, ekipler arasındaki iletişimi artırmak için ortak yazılımlar kullanılarak daha az zaman, emek ve güç ile daha etkili sonuçlar elde edilebilir.
 
Verimliliği artırma yollarından biri de çalışanların potansiyellerini açığa çıkarmalarına, daha donanımı olmalarına katkı sağlayacak eğitim ve gelişim fırsatları sunmak. Sektörel gelişmelere dair güncel eğitimler, doğru adımları atmalarını sağlayacak mentor desteği, yeteneklerini gösterebilecekleri fırsatlar sunularak gelişmeleri ve becerilerini yansıtmaları sağlanabilir. Bu aynı zamanda fırsat ve başarı geldikçe çalışan motivasyonunu da artırır.
 
Bunu sağlamanın diğer yolu ise çalışan geri bildirimini önemsemek. Başarı ve beklentileri karşılayamama gibi iki farklı durumda da takdir etmek ya da objektif ve yapıcı eleştirilerle çalışana geri bildirimlerde bulunmak, başarının görüldüğünü hissettirir veya eksik yönlerini görebilmesini sağlar. İki durum da daha motive çalışanlar ile daha verimli sonuçlar doğurur.
 
Aynı şekilde zaman zaman ihmal edilse de çalışma ortamının ve şartların ideal koşulları sunması da çalışan motivasyonunu ve kurumsal verimliliği doğrudan etkiler. Maaş politikasından yan haklara, esnek çalışmadan ofis düzenine kadar birçok unsur bu açıdan önemlidir.
 
Bunlara ek olarak takım çalışmasının ve iş birliğinin desteklenmesi, personel ile yöneticiler arasında açık iletişim koşullarının sağlanması, zaman yönetimi için profesyonel uygulamalardan destek alınması, müşteri memnuniyeti için yorumlara ve geri bildirimlere özen gösterilmesi, aksayan süreçlerin tespiti için düzenli aralıklarla analizler yapılması da kurumsal verimliliği artırmak için yapılabilecek uygulamalar arasında. Atılacak tüm adımların ortak noktası ise aksaklıkları, verimi düşüren her unsuru tespit ederek ortadan kaldırmak ve tüm süreçleri kolaylaştırarak en doğru sonuçlara ulaşmak.
 
Girişimcilik
Şehircilik ve Çevre
İnovasyon