Kişisel Blog

Girişimcilerin Dikkat Etmesi Gereken 4 Büyük Hata

Girişimcilik, doğası gereği hatalarla dolu olsa da önemli olan, bu hatalardan ders alıp bir sonraki adımda doğruya biraz daha yaklaşmaktır. Yani yapılan her hata da doğrular kadar önemlidir. Çünkü o hatalar olmadan yeni bir şeyler öğrenmek, yeni çıkış yolları bulmak, yükselişe geçilmesini sağlayacak tecrübeyi edinmek zordur. Ancak girişimcilerin yaptıkları hataların bazıları o kadar yaygındır ki bunları bilmek, o hatalardan kaçınmaya ve darbe almadan ilerlemeye yardımcı olabilir. Bu nedenle tüm cesaretleri ile birlikte akıllı hareket etmesi şart olan girişimcilerin dikkat etmesi gereken hatalara değinmek yerinde olacaktır.

Birçok girişimci, yola çıkarken birkaç hatayı birden yapar. Bunlardan ilki mutlaka pazarda bir boşluk bulmaları gerektiğine olan inançtır. Kimsenin fark etmediği, başka hiçbir girişimcinin elinde olmayan bir çözümü sunmak için sürekli arayışta olmak ve tek bir şeye odaklanmak, istisnai durumlar dışında hata olarak kabul edilebilir. Çünkü pazarda her zaman açık nokta olsa da girişimcinin bulduğu çözüm, pazarın ihtiyacından çok kendi ihtiyacını temel alıyor olabilir ya da uzmanlık alanı nedeniyle bir pazar körlüğü yaratabilir. Pazar araştırmasına ve mucize çözüme harcanan uzun zaman ve yüksek maliyet ise daha yola çıkmadan sermayenin etkili bir kısmının tüketilmiş olması anlamına gelebilir.

Mucizeyi aramak yerine faydalı olana odaklanmak, ön hazırlık sürecinde dengeyi bozmamak, ilgili alanda uzman kişilerden danışmanlık alarak gerçekten faydalı çözüm olup olmadığını belirlemek ise daha hızlı ve gerçekçi hareket edilmesini sağlayabilir. Girişimcilerin sık yaptığı hatalardan biri de pazardaki rekabeti göz ardı etmek. Burada ya sadece müşteriye odaklanıp sunulacak ürün ya da hizmet için sadece müşteriye odaklanırlar ya da kendi ürün ya da hizmetlerinin benzersiz ve tek gerçek çözüm olduğunu düşünürler. İki sebep de pazardaki rekabetin ciddiye alınmaması, küçümsenmesi ve dolayısıyla hesaplanmamasına yol açar. Ancak pazarı bilmek sadece müşteriyi ve ihtiyaçlarını bilmek demek değildir. Pazardaki diğer oyuncuları, onların güçlü ve zayıf yönlerini bilmek de en az o kadar önemlidir.

Sıradaki hata aslında yalnızca girişimcileri değil, birçok patronu ve yöneticiyi de kapsıyor. Ekip çalışmasının ve görevleri uzmanlıklara göre dağıtmanın başarısı kanıtlanmasına rağmen birçok girişimci ya da yönetici, her şeyi kendi başına yapmaya ve tek elden yönetmeye çalışıyor. Oysa bu tutum, işlerin yavaş ilerlemesine ve kısa sürede yıpranıp heves kaybetmeye neden olabilir. Bunun yerine büyümek için doğru isimlerle çalışmak, yardım almak ve başkalarına güvenmek gerekiyor.

Ayrıca farklı kişi ve kuruluşlarla çalışmak kadar tüm birimlerden ve müşterilerden gelen geri bildirimlere kulak vermemek de sık yapılan hatalar arasında. Üzerinde uzun zaman çalışıp tüm gücünüzü harcadığınız ürün ya da hizmet için olumsuz görüşleri duymak kolay olmayabilir, ama yine de eksik ya da hatalı bir noktayı işaret eden yorumları dikkate almak önemlidir. Girişimcilikte başarılı olmak için geri bildirimlere dikkat ederek ihtiyaç halinde projenizi değiştirebilir, yol haritanızı güncelleyebilirsiniz. Elbette girişimcilik hataları yalnızca bunlarla sınırlı değil. Yukarıdaki büyük hatalar kadar önemli ve göz ardı edilen hatalar da mevcut. Reklam ve pazarlama için yeterli bütçe ayırmamak, gerçekçi ve ulaşılabilir hedeflerle şimdiye odaklanmak yerine çok büyük hayallerle yalnızca geleceği düşünmek, maliyeti kısmak için kaliteyi düşürmek, doğru ekibi kurmamak gibi küçük görünse de oldukça önemli olan hatalar da girişimcilikte başarısızlığı getirmekte oldukça etkilidir.

Bu hatalardan kaçınmak için girişimcilerin; kendilerini müşterilerin yerine koyup onlar gibi düşünebilmesi, pazar analizini doğru yapıp rekabetin boyutunu bilmesi, her şey kusursuz olana kadar beklemeyip doğru zamanda doğru hamleyi yapması gerekir. Tabii tüm bu adımlar başarısızlıktan kaçınmak için yardımcı olsa da hiçbir şeyin mutlak başarıyı garanti edemeyeceği de unutulmamalı ve bir başarısızlıkta her şeyden vazgeçilmemeli. Ne de olsa başarıya ulaşmak için başarısızlık duraklarına uğramak gerekiyor.
Girişimcilik
Şehircilik ve Çevre
İnovasyon