Kişisel Blog

İş Dünyasında Sanal Gerçeklik İçin Son Dokunuş Facebook'tan

Artırılmış gerçeklik (AR) ve sanal gerçeklik (VR) kavramları hiç şüphe yok ki gelecekte hem günlük hayatımızda hem de iş hayatında çok önemli bir yer tutacak. Teknolojik gelişmelere ve kullanıcı deneyimlerine paralel olarak yürütülen çalışmalar gösteriyor ki bizi yakın gelecekte yepyeni deneyimler bekliyor. Aslında bugün oyunlar, yüz filtreleri, giyilebilir teknolojilerle VR gözlüklerinin entegre edilmesi gibi çeşitli uygulamalara aşinayız. Ancak AR-GE faaliyetleri sayesinde AR ve VR kavramları çok daha geniş bir alanı kapsayacak.

Bu kapsamdaki çalışmalardan birine göre kullanıcıların %70’ten fazlası, tatile gideceği yere ya da otele yakından bakmak için sanal gerçeklik uygulamalarını kullanmak isteyeceğini söylüyor. %60’a yakını film izlemek ve kıyafet ile makyaj malzemelerini denemek, yarısı ise bir araçla test sürüşüne çıkmak için sanal gerçeklik teknolojisini kullanmak istiyor. Hatta aynı araştırmaya göre farklı ülkelerdeki katılımcıların %65’i, VR teknolojisinin gündelik hayatta akıllı telefonlar gibi yerini alacağını düşünüyor. Peki, tüm bu gelişmelerin büyük firmaların dikkatini çekmesi, artırılmış gerçeklik ve sanal gerçeklik teknolojilerinin iş hayatına uyarlanması sizce de kaçınılmaz değil mi?

Uzaktan çalışma konusunun tüm dünyanın gündeminde olması, hatta birçok büyük şirketin bu çalışma modeline geçmesiyle birlikte iş hayatında sanal gerçeklik uygulamaları için çalışmalar da hız kazandı. Çalışmaları hız kazanan şirketlerden biri de Facebook. Yayımladığı bir video ile sanal gerçekliğin ve artırılmış gerçekliğin iş hayatında nasıl uygulanabileceğini gösteren Facebook, bu çalışmasına ağırlık verip gelecek on yıl içinde yepyeni bir dünyanın kapılarını açmayı hedefliyor. Yayımlanan görüntülerde dikkat çeken ilk şey, sanal gerçeklik gözlüğü ile klavye, bilgisayar ekranı gibi donanımların orada olmasalar bile kullanılabilmeleri. Hatta bilim kurgu filmlerinde sık sık gördüğümüz gibi el hareketleriyle ekrandaki görüntüyü başka bir alana taşımak da videoda kendine yer buluyor.

Videodaki bu çalışma dışında Facebook, sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik ile ilgili çeşitli çalışmalarını da sürdürüyor. Klasik büyük tasarımlı sanal gerçeklik gözlüklerinin yerini alması için Facebook tarafından tasarlanan yeni gözlükler, güneş gözlüğü boyutunda ve oldukça hafif. İlk bakışta normal gözlüklerden ayırt edilemeyecek bir tasarıma sahip olsa da ince holografik film katmanlarından oluşuyor. Çalışmaları devam eden bu yeni VR gözlüğü, üç boyutlu hologram ya da düz görüntüler sunmayı hedefliyor. Renkli ekran ve siyah arka plan gibi farkı seçenekleri bulunan prototipleri üretilen bu gözlüğün hedeflerinden biri de 90 derece gibi oldukça geniş bir görüş açısı sunmak.

Tüm bu çalışmaların ve yatırımların ortak amacı ise iş hayatında sanal gerçeklik ve artırılmış gerçeklik uygulamalarına daha fazla yer açarak son dönemde yükselişe geçen esneklik talebini karşılamak. Teknolojinin her geçen gün kendini yenilediği ve bambaşka bir boyut kazandığı günümüz dünyasında ofise gitmeden ofisteymiş gibi çalışmak için sıra dışı ama oldukça verimli bir yöntem gibi görünüyor.
İnovasyon