Kişisel Blog

Dijital Ekosistem Nedir, Neden Önemlidir?

İçinde bulunduğumuz çağ, her şeyin dijitalleşmeye başladığı ve hatta dijitalleşemeyen hemen her şeyi yok olmaya mecbur olduğu bir çağ. Buna iş yapış biçimlerimiz, günlük hayat pratiklerimiz, iletişim kurma yöntemimiz bile dahil. Aslında bu dijitalleşme, bir dönüşümü de beraberinde getiriyor. Geleneksel yollarla yaptığımız her şeyin dijital dünyaya taşınması olarak tanımlayabileceğimiz dijital dönüşüm, çağın ruhudur demek mümkün.

Yeni bir eve taşındığınızı düşünün. İçini dayayıp döşeseniz de aslında sadece o evin içinde yaşamazsınız. Yakın komşular, koridorlar ve evinizle ilgili tüm noktaları kapsayan yeni bir bağlantı kurmuş olursunuz. Bu da sizin ekosisteminizdir. Komşularda olanlar sizi etkiler, ekosistemi ilgilendiren kararlar alınacağı zaman ilgili noktalar devreye girer. Yani hem kendi ekosisteminizi oluşturursunuz hem de sistemin bir parçası olup başka ekosistemlerin üyesi haline gelirsiniz. Aynı düzen şirketler için de geçerlidir ve şirketler de ekosistemlere dahildir. Şirketlerin dijital dönüşümü gerçekleştirip dijital dünyaya dahil olması ise dijital ekosistem kavramının ortaya çıkmasını sağlar.

Günümüzde şirketler, dijital dünyaya entegre oldukça varlıklarını sürdürebilirler. Üstelik bunu yaptıkça daha büyük bir sistemin de parçası olurlar. Teknoloji daima kendini yenilediği için de bu sistemdeki varlıklarını sürdürmek adına mutlaka dijital dönüşümü her an bir adım ileri taşımaları gerekir.

Dijital ekosistemlerde tüm ilgili birimlerin dijital yansımaları vardır. Yani diğer işletmelerin, müşterilerin, ödemelerin, mal ve hizmetlerin mutlaka dijital karşılığı vardır ve her şey ölçülebilir durumdadır. Birbirleri ile daima etkileşim halinde olan insanlar, firmalar, cihazlar, süreçler, veriler, teknolojiler ve fikirlerden oluşan bu ekosistemde tek bir işlem bile aslında birçok bileşeni etkiler ve hatta onların katılımıyla gerçekleşir. Herhangi bir e-ticaret sitesine girip bir ürün satın aldığınızda yalnızca o e-ticaret platformuyla değil; ödeme sistemini sağlayan firma, üretici, lojistik sorumlusu, teknoloji ve altyapı sağlayıcısı gibi birçok birimi harekete geçirmiş olursunuz. Yani dijital ekosistemde aynı sistem içindeki her birim, diğerinin hareketlerinden etkilenir. Tüketiciye kesintisiz hizmet sunulabilmesi için de çok sayıda bileşenin sorunsuz iş birliğini sağlaması gerekir. Bu da “Dijital ekosistem neden önemlidir?” sorusuna verilebilecek cevaplardan biridir.

Bunu dışında dijital ekosistem, günümüzde kaçınılmaz bir kavram olarak da kabul edilmelidir. Değişen ve gelişen müşteri/tüketici beklentileriyle birlikte rekabet de gelişiyor ve zenginleşiyor. Bu da dijital dünyada var olmayı sürdürebilmek için kusursuz iş birliğini zorunlu kılıyor. Üstelik zaman geçtikçe ilgili süreçler ve teknolojik çözümler derinleşiyor, uzmanlık ister hale geliyor. Bu da tek başına var olmayı imkansız hale getiriyor. Bu nedenle firmaların esnek, iletişime ve etkileşime açık, sonuç odaklı bir yaklaşım belirlemesi şart. Müşteri hedef kitlesini daha iyi tanımaktan daha çok müşteriye ulaşmaya, daha geniş bir ağa hizmet sunmaya ve daha hızlı lojistik hizmet vermeye kadar her aşamada başarılı ve sürdürülebilir dijital ekosistemin etkileri bu sayede görülebilir.

Kısacası içinde bulunduğumuz inovasyon çağında dijital dönüşüme direnmek mümkün değil. Bu dönüşümü başarıyla gerçekleştirip dijital varlığı sürdürebilmek için de ekosistemde yer almak ve gerçekçi görev dağılımı yapmak şart. Sistemin devrelerinden birinin aksaması halinde ise başarısızlık adeta kaçınılmaz.